ترمومتر اینفرارد ثابت با خروجی جریان 4 تا 20 میلی آمپر

دماسنجهای انلاین خطوط تولید

انواع دماسنجهای غیر تماسی

ترمومتر ثابت اینفرارد یا پیرومتر
Fixed mount infrared thermometer/pyrometer

پیرومتر یا ترمومتر اینفرارد و غیر تماسی قابل نصب در مواردی که اندازه گیری دما به صورت تماسی امکان پذیر نیست و یا ترجیح شما برای دماسنجی از فاصله است مورد استفاده قرار میگیرد.

این مدل سنسور یا ترانسمیتر دما عملا با خروجی سیگنال آنالوگ و یا دیتا امگان اندازه گیری و ارسال اطلاعات دما به قسمت اتاق کنترل ، سیستم PLC و یا مانیتورینگ و رکورد مقادیر دما در سیستمهای SCADA را فراهم میکند .

پیرومترها با ترمومترهای تفنگی / لیزری دما عملکرد مشابهی دارند با این تفاوت که از ترمومتر تفنگی پرتابل برای اندازی گیری دستی دما استفاده میکنند و قابل حمل است ولی پیرومتر با قابلیت نصب در محل نزدیک محل اندازه گیری دما مانند کوره و … نصب میگردد .

ترمومتر اینفرارد ثابت با خروجی جریان و RS485

پیرومتر زیر با دریافت طول موجهای مادن قرمز تابش شده از جسم داغ و تبدیل آنها به خروجی به صورت استاندارد 4 تا 20 میلی آمپر و حتی خروجی دیتا امکان اندازه گیری ثابت و بدون تماس از کوره های دمائی و دیگر هدفهای منبع دما را فراهم آورده است.

این ترمومتر ساخت کشور کره میباشد و به صورت کمپکت به شما امکان اندازه گیری دما در بازه منفی 60 درجه تا 380 درجه سانتیگراد با D/S : 8 و امیسیویتی قابل تنظیم یکدهم تا نود و نه صدم درصد را فراهم میسازد.

کاربرد این ترمومتر اینفرارد را میتوان در صنایع پلاستیک، سیالات، قطعات لاستیکی پوشش داده شده، آسفالت، چوب، کاغذ، سرامیک، پارچه ، ظروف شیشه ای، مواد غذایی و غیره استفاده نمود

  • Accuracy ±1% / full scale
  • Repeatability ±1% of reading
  • Distance : Spot 8:1
  • Optical spectrum wave 8~14㎛
  • Responsive Time 0.5 sec or below
  • Emissivity 0.10~0.99
  • Analog Output 4~20mA
  • Communication RS-485
ترمومتر-اینفرارد
  
دما سنج دستگاه

ارتباط امواج مادون قرمز و اندازه گیری دما :

تمام اجسام در دماهای مختلف از خود رنگ و نور مشخصی را منتشر می نمایند که با استفاده از این نور یا همان توان حرارتی منتشر شده از یک جسم می توان دما جسم را اندازه گیری کرد. به عبارت دیگر بر اساس طیف نور منتشر شده از جسم می توان دمای اجسام را بدست آورد.
طیف مادون قرمز انرژی گسیل شده در طول موج های ۰٫۷۵ تا ۱۰۰ میکرو متر می باشد که به عنوان تابش زیر قرمز یا فروسرخ شناخته نیز می شود.

فروسرخ نوعی تابش الکترو مغناطیسی است که در اثر ارتعاش و چرخش اتم ها و مولکول های ماده در دماهای بالای صفر مطلق تولید می شود.

اگر دمای منبع تابش کننده ۱۰۰۰ کلوین باشد، انرژی گسیل شده به صورت نور قرمز با طول موج 0.75 میکرو متر قابل رویت می باشد. در واقع با افزایش درجه حرارت امواج مادون قرمز با طول موج کمتر ولی انرژی بیشتر ساطع می شوند.

دماسنج پرتابل

آشکار ساز مادون قرمز :

مهم ترین بخش دماسنج های مادون قرمز ، آشکار ساز مادون قرمز یا IR می باشد در آشکار سازهای حرارتی آشکار سازی دمای المان با توجه به میزان جذب پرتوهای الکترومغناطیس می باشد؛ در نتیجه می توان از تغییرات پارامتر دما به عنوان معیار خوبی جهت اندازه گیری انرژی جذبی استفاده نمود. 

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با دماسنج IR می توانید  مقاله دماسنج IR چیست ؟ را مطالعه بفرمائید
در کاربردهای صنعتی بخش عمده تشعشعات حرارتی در محدوده مادون قرمز (IR) اتفاق می افتد؛ لذا اغلب به ترمومترهای مادون قرمز شناخته می شوند. در برخی اصطلاحات به ترمومتر غیر تماسی که دماهای بالا (حدود 1000 درجه و بیشتر)، پیرومتر یا پایرومتر نیز می گویند.

infrared-temperature-sensor
دماسنج2000 درجه

بیشترین کاربرد این سنسور مادون قرمز در کارخانجات و صنایع برای اندازه گیری دمای پیوسته و همچنین برای اندازه گیری دماهای بالا می باشد. معمولا رنج دمایی این سنسورها -50°C تا 3500°C می باشد.

در اکثر این نوع سنسورها، خروجی بصورت 4-20mA ، خروجی ولتاژی یا ترموکوپلی می باشد و در بعضی موارد کنترلر دار هستند که خروجی سوئیچی برای on/0ff کردن دستگاهی مثل پمپ یا ولو و … دارند. نمونه ای از مدل های دارای کنترلر درشکل زیر آورده شده است :

micro-epsilon-CT 200
ترمومتر غیر تماسی

معمولا در مدل هایی که دماهای بالا را اندازه می گیرند، از محفظه ای برای جلوگیری از داغ شدن سنسور استفاده می شود :

Housing
کولینگ

تعاریف برخی از پارامترهای سنسور مادون قرمز :

1- قابلیت انتشار (Emissivity) :

میزان توانایی یک جسم در انتشار انرژی مادون قرمز را حساسیت گفته می شود که با استفاده از این انرژی می توان دمای یک جسم را تعیین کرد؛ به عبارت دقیق تر نسبت انرژی ساطع شده توسط یک جسم به انرژی ساطع توسط یک جسم سیاه در همان دما را قابلیت انتشار گویند. در این تعریف جسم سیاه جسمی است که قابلیت جذب همه ی طول موج های الکترو مغناطیس را دارد . پارامتر قابلیت انتشار می توانند از صفر (آیینه براق) تا یک (جسم سیاه) تغییر کند. بصور مثال Emissivity برخی از مواد فلزی و غیرفلزی در جدول زیر آورده شده است.

Table of Emissivity
جدول تنظیم لاندا

2- نسبت فاصله به نقطه (Distance to Spot Ratio) یا D:S

D:S نسبت فاصله تا جسم به قطر ناحیه ای که دمای آن در حال اندازه گیری می باشد. برای مثال در صورتی که D:S سنسوری 12:1 باشد یعنی 12 اینچ فاصله از جسم معادل میانگین دما منطقه ای به قطر 1 اینچ از جسم مورد نظر می باشد. معمولا برای سنسور ها با دماهای بالاتر میزان D:S متفاوت است. بطور مثال D:S تا دمای 1200 درجه 40:1 می باشد.

d to s
فاصله کانونی دما سنج

پارامترهای مهم در انتخاب یک سنسور مادون قرمز :

  • – رنج دمایی
  • –  D:S
  • – شکل ظاهری
fixed SA-80
ترمومتر
app
پیرومتر