نحوه عملکرد فلومترهای اولتراسونیک

دبی سنج و فلو متر التراسونیک برای اندازه گیری جریانUltrasonic Flowmeter Technology

فلومترهای مافوق صوت اولتراسونیک از امواج صوتی برای تعیین سرعت جریان سیال در لوله استفاده می کنند. در شرایط بدون جریان ، فرکانس های امواج مافوق صوت منتقل شده به لوله و بازتاب آن از سیال یکسان است. در شرایط جریان ، فرکانس موج منعکس شده به دلیل اثر داپلر متفاوت است. وقتی سیال سریعتر حرکت می کند ، تغییر فرکانس به صورت خطی افزایش می یابد. فرستنده سیگنالهای موج منتقل شده و بازتابهای آن را برای تعیین سرعت جریان پردازش می کند.

جریان سنج های مافوق صوت زمان عبور ، امواج مافوق صوت را بین مبدل ها در دو جهت بالادست و پایین دست در لوله ارسال و دریافت می کند. 

بدون هیچ شرایط جریان ، طول می کشد تا در بالا و پایین دست بین مبدل ها حرکت کنید. در شرایط جاری ، موج بالادست کندتر حرکت می کند و زمان بیشتری از موج پایین دست (سریعتر) می گیرد. وقتی مایع سریعتر حرکت می کند ، تفاوت بین زمان بالادست و پایین دست افزایش می یابد. فرستنده زمانهای بالادست و پایین دست را برای تعیین میزان جریان پردازش می کند. آنها حدود 12 of از کل جریان سنج های فروخته شده را نشان می دهند.

مزایا و معایب

این فناوری می تواند بسیار دقیق باشد و برای انتقال گاز طبیعی و مایعات نفتی (به معنای محاسبه دقیق مایعات گران قیمت) استفاده می شود. 

خنک کننده بالا (می تواند به عنوان درصدی از مقیاس کامل یا بالا خوانده شود) ، فشارهای بالا را کنترل می کند ، قابل تکرار است (سازگار است) ، دماهای شدید را کنترل می کند ، می تواند بدون نفوذ به بیرون لوله محکم استفاده شود ، نگهداری کم ، بسیار کم است.

قابل اعتماد و تشخیص خود معایب آن می تواند شامل هزینه بالا ، حساسیت به ارتعاشات فرآیند سرگردان ، مشکلات مربوط به تغییر قطر لوله به دلیل تجمع و واحدهای گیره دارای دقت کمتری باشد.

فلومترهای التراسونیک مانع جریان نمی شوند بنابراین می توان آنها را روی مایعات بهداشتی ، خورنده و ساینده اعمال کرد. 

برخی از جریان سنج های مافوق صوت از مبدل های گیره ای استفاده می کنند که می توانند در خارج از لوله نصب شوند و هیچ گونه قطعات خیس شده ای ندارند. 

اندازه گیری جریان موقت را می توان با استفاده از جریان سنج های مافوق صوت قابل حمل با مبدل های گیره ای انجام داد. 

مبدل های گیره به ویژه هنگامی که لوله ها نمی توانند مختل شوند ، مانند کاربردهای برق و صنایع هسته ای ، مفید هستند. 

علاوه بر این ، مبدل های گیره ای را می توان برای اندازه گیری جریان بدون در نظر گرفتن مصالح ساختمانی ، خوردگی و سایش استفاده کرد. 

هرچند جذاب ، استفاده از مبدل های گیره ای ، رابط های فراصوت اضافی را معرفی می کند که می تواند بر قابلیت اطمینان و عملکرد این جریان سنج ها تأثیر بگذارد. به طور خاص ، اگر به درستی اعمال و نگهداری نشود ،

فلومترهای التراسونیک در اندازه های 72 اینچ و بزرگتر موجود است.

نحوه استفاده از فلومترهای اولتراسونیک

جریان سنج های مافوق صوت معمولاً برای اندازه گیری سرعت مایعاتی که امواج مافوق صوت را از خود عبور می دهند مانند آب ، گوگرد مذاب ، مایعات برودتی و مواد شیمیایی استفاده می شود. 

طرح های زمان حمل و نقل نیز برای اندازه گیری جریان گاز و بخار موجود است. 

مراقب باشید زیرا مایعاتی که انرژی اولتراسونیک را عبور نمی دهند ، مانند بسیاری از انواع دوغاب ، نفوذ امواج اولتراسونیک به داخل مایع را محدود می کند. در جریان سنج های مافوق صوت داپلر ، مایعات مات می توانند نفوذ امواج مافوق صوت را در نزدیکی دیواره لوله محدود کنند ، که می تواند دقت را کاهش داده و/یا باعث عدم اندازه گیری جریان سنج شود. 

هنگامی که یک مایع مات امواج مافوق صوت را تا حدی ضعیف می کند که جریان موج به گیرنده نرسد ، می تواند جریان سنج های اولتراسونیک را در زمان ترانزیت کار نکند.

صنایع مورد استفاده

صنایع به ترتیب بالاتر و پایین تر عبارتند از: نفت و گاز ، آب و فاضلاب ، نیرو ، مواد شیمیایی ، غذا و نوشیدنی ، داروسازی ، فلزات و معادن ، و خمیر کاغذ.

هشدارهای کاربردی برای فلومترهای اولتراسونیک

برای جریان سنج های مافوق صوت زمان ترانزیت ، مطمئن شوید که سیال می تواند امواج مافوق صوت را به اندازه کافی هدایت کند ، زیرا هنگامی که امواج مافوق صوت نتوانند به جریان جریان بین مبدل ها نفوذ کنند ، جریان سنج اندازه گیری نمی شود. 

به طور مشابه ، امواج مافوق صوت باید بتوانند در سیال نفوذ کنند تا جریان سنج های داپلر دقیق عمل کنند.

 هنگامی که سیال نسبتاً مات است و به مایع نفوذ نمی کند ، جریان سنج های داپلر تمایل دارند که سرعت سیال را در یا نزدیک دیواره لوله اندازه گیری کنند ، که می تواند خطای اندازه گیری قابل توجهی ایجاد کند و/یا باعث خرابی جریان سنج شود.

برای جریان سنج های مافوق صوت داپلر ، مطمئن شوید که سیال به اندازه کافی امواج مافوق صوت را منعکس می کند ، زیرا جریان سنج بدون سیگنال اولتراسونیک منعکس شده کار نخواهد کرد. 

بسته به طراحی ، بازتاب ها می توانند به دلیل وجود حباب های کوچک گاز در جریان جریان یا وجود گرداب در جریان جریان رخ دهد.

 اگر در حال حاضر در جریان جریان وجود نداشته باشد ، ایجاد این منابع بازتابی می تواند در عمل مشکل باشد. 

خوشبختانه ترکیبی از حباب های گاز و/یا گردابی در اکثر برنامه ها وجود دارد.

سرعت ذرات جامد در دوغاب می تواند متفاوت از سیال حامل مایع آن باشد. هنگامی که ذرات جامد می توانند در یک قسمت از جریان جاری متمرکز شوند ، مانند یک لوله افقی که با سرعت نسبتاً کمی جریان دارد ، از فناوری اولتراسونیک استفاده کنید. 

هنگام استفاده از فلومترهای مافوق صوت داپلر در کاربردهای دوغاب مراقب باشید زیرا ذرات جامد می توانند سیگنال های قوی تولید کنند که باعث می شود جریان سنج داپلر سرعت مواد جامد را اندازه گیری کند و نه سرعت مایع را.

از مایعاتی که می توانند مبدلهای خیس شده را بپوشانند یا دیوار لوله را در مقابل مبدلهای غیر مرطوب قرار دهند اجتناب کنید زیرا هنگامی که امواج اولتراسونیک نتوانند وارد جریان شوند ، جریان سنج اندازه گیری نمی شود. 

اطمینان حاصل کنید که اتصالات مبدل گیره محکم و محکمی به دیواره لوله داشته باشید زیرا هنگامی که امواج مافوق صوت قادر به رسیدن به سیال نیستند ، جریان سنج اندازه گیری نمی شود.

مطمئن شوید که روند را درک کرده و این جریان سنج ها را به درستی اعمال کنید. 

به عنوان مثال ، یک فرآیند تمیز کردن دوره ای در بالادست ممکن است باعث شود که فلومتر کار نکند زیرا خاک ممکن است اجازه ندهد انرژی مافوق صوت از مایع عبور کند. 

علاوه بر این ، اگر روکش خاک مبدل های خیس شده را فشار دهند ، ممکن است تا زمانی که تمیز نشود

گیره ثابت KROHNE OPTISONIC 6300 On Flow Meter
جریان سنج التراسونیک E+H Proline Prosonic Flow B 200
جریان سنج التراسونیک E+H Proline Prosonic Flow B 200

جریان ، دما و متان را اندازه گیری می کند محدوده قطر اسمی 50 تا 200 (2 تا 8 اینچ) DNدقت تا ± 1.5 of خواندن یا ± 0.1 of مقیاس کاملتکرارپذیری:
± 0.5 of از خواندن برای جریان حجم
± 0.5 of از مقیاس کامل برای متان32 تا 176 درجه فارنهایت (0 تا 80 درجه سانتی گراد) دمای متوسطفشار فرآیند 0.7 تا 11 بار در (10.2 تا 159 psi a)ATEX ، IECEx ، CSAIP66/67 ، نوع 4Xصفحه نمایش 4 خطی و روشن با کنترل لمسی

جریان سنج التراسونیک Panametrics TransPort PT900

سیستم جریان اولتراسونیک تک یا دو کانالی با مشخصات شما پیکربندی شده است که برای اندازه گیری موقت یا جریان نقطه ای قابل حمل است

جریان سنج التراسونیک Panametrics TransPort PT900

بررسی اجمالی

امکانات

  • انتخاب گسترده ای از مبدل ها برای اکثر برنامه ها
  • سرعت ، حجم ، جرم ، مجموع کننده و جریان انرژی قادر است
  • فرستنده سریع پاسخگو با 8 گیگابایت حافظه ذخیره سازی
  • نیاز به رایانه لوحی Android (نسخه 4.4 یا جدیدتر)
  • برنامه نویسی آسان با صفحه لمسی روشن
    • رابط کاربری چند زبانه
  • دقت یک جریان متقارن کاملاً توسعه یافته را فرض می کند
    • ± 1 of از خواندن (اندازه 2 اینچ یا بیشتر)
    • ± 2 of از خواندن (اندازه 0.5 تا <2 اینچ)
  • 2 0.2 درصد تکرار خواندن
  • زمان پاسخگویی تا 2 هرتز
  • فرستنده جریان (وسایل الکترونیکی)
  • نوار اندازه گیری OD
  • چمدان
  • کابل های مبدل
  • منبع تغذیه PT900
  • کارت SD با برنامه رایانه لوحی Android
  • کوپلنت صوتی

جریان سنج التراسونیک Panametrics DigitalFlow DF868

نصب ثابت ، اندازه گیری جریان مایع غیرتهاجمی سرعت ، حجم و انرژی با استفاده از فناوری زمان گذر. 

جریان سنج التراسونیک Panametrics DigitalFlow DF868

بررسی اجمالی

امکانات

  • ضخامت دیواره لوله تا 3 اینچ (76.2 میلی متر)
  • محدوده دو طرفه 40 فوت/ثانیه (12.2 میلیون پوند در ثانیه)
  • -4 تا 131 درجه فارنهایت (-20 تا 55 درجه سانتی گراد) دمای کار
  • ± 0.1 تا 0.3 درصد تکرار خواندن
  • مجموع داده های جریان و روند
  • نسخه دو کاناله / دو راهی موجود است
  • گزینه اندازه گیری انرژی
  • صفحه نمایش بزرگ LCD با نور پس زمینه
  • کالیبراسیون NIST موجود است (لوازم جانبی را ببینید)
  • دارای گواهینامه منطقه خطرناک